google

Google

Sunday, March 22, 2009

TUAIAN KE-2 DAHH

Alhamdulillah....
Dah tuai yg ke-2....
Hasil pun lagi baik dari yang pertama...
400 rumpun dapat menghasilkan 700 kilo..
Rezeki....
Ni gambar sebelum tuaian dilakukan....

Gambar atas ni snap awal bulan Januari....
Yang bawah ni gambar selepas dituai.....
simpan sikit dalam 40 rumpun ....
Nak buat benih......






Gambar atas ni antara rumpun yang besar la...
7 kilo berat sebelum dileraikan....
Lepas dileraikan dapat 5 kilo...
Alhamdulillah....

Gambar yan bawah ni...
serai-serai yang telah dileraikan...
Kumpul setempat dulu...
sebelum dihantar ke kilang.....


Setakat ni bayaran dari kilang...
Alhamdulillah....
tak sangkut lagi.....
Kilang tersebut terima semua saiz serai.....
Besar dan kecil....
Namun begitu ada jugak serai-serai yang besar
diaorang ambil utk buat benih....

Insya Allah post akan datang saya lampirkan gambar kilang serai....

5 comments:

saipul said...

bro,
400 rumpun dapat 700kg je??? bermakna serumpun dapat 1.75kg... jauh nak dapat 20 tan seekar ni. jadi mana rasionalnya hasil 20 tan seekar tu?? ada sesapa otai2 serai yang boleh jawap (beserta data, bukan cakap kosong je)???

admin said...

setakat ni saya pun belum tengok depan mata sendiri 1 ekar=20 tan..
Saya ada beli serai 1/2 ekar average setiap rumpun 5 kg...

Rejected Genuine Branded Perfumes said...

bro, kilang mana hantar?

admin said...

saya hantar kilang kat pasir puteh kelantan...

pokyi said...

bang sy nk tanye kat mn kilang kat P.Putih tu?..blh x abg bg no tel kilang 2 or alamat die...1 lg, abg ni blh bekal benih x?.klw blh sy brminat nk beli..contact sy di

O_B_ZEE_D@yahoo.com.sg

atau

0132092771

Kerjasama pihak Tuan amatlah dihargai

Mr. Wan
Kubang kerian,
kelantan