google

Google

Sunday, January 18, 2009

SERAI PEHA AYAM FASA 2

Lama tul x update pasal serai.....
macam-macam cerita dengar...kebanyakannya masalah CF....ada jugak masalah pasaran serai....
Dengan masalah CF saya lagi.....takde telefon pun bertanya khabar....
Tapi sebenarnya ada hikmah disebaliknya.....
Sepatutnya serai Fasa 1 dituai awal Januari.....
Setelah tiada respons dari RB maka kena gerak sendiri ler jawabnya....
Rupa-rupanya ada hikmah disebalik berlaku semua ni....
Saya dapat ler kenalan baru....
Pembeli serai yg betul-betul serius utk membeli....
Dan dapat cerita sebenar apa yang berlaku.....
Berkebetulan pulak kawan dapat menghubungi kilang di Kuala Selangor.....

Serai fasa 2 pun lama tak jenguk....
Sempat la satu hari tu pergi ke kebun...
Fuhhh.....punyalah subur rumput naik....
Racun bulan 11 hari tu...tapi rumput naik dengan cepatnya....
Ikut kata pemilik kebun jiran tu...
hujan lebat pada bulan 12...
ada yg berterusan sehingga 12 hari....
so mungkin penyumbang kesuburan rumput tu agaknya....
gambo yg atas ni x lama lagi cukup ler 6 bulan....
nak kena cantas daun serai...
rumput pun nak kena potong ni.....

yg atas ni antara rumpun yg menarik ler....
pertengahan bulan 2 ni boleh ler tuai...
Alhamdulillah pembeli dah ada....

Yg atas ni fasa 3....
rumput pun dah naik tinggi....
kena potong rumput ni.....



yg atas ni x pasti ler serai jenis apa....
besar semacam jer....
ada kawan balik dari johor bagi benih serai ni....
ingat nak tanam ler sikit2....

ada sesiapa yg tahu serai jenis apa ni?
nak try tanam banyak jugak ni....
ada pasaran ker serai jenis ni??
sesapa tahu tu tolong maklumkan yer....

Saturday, January 17, 2009

KUALA TERENGGANU.......PRU

ASSALAMUALAIKUM....


Jumaat--- Aku pun meluangkan masa pergi Kuala Terengganu

Sambil bawa anak-anak ronda-ronda....
Meriah betul suasana nak pilihanraya ni....
Kebetulan banyak ceramah dijalankan kt port masing-masing...


Tapi tak lah jem teruk sangat....
Pastu teringin lak nak solat Jumaat kat Rusila....

Apa lagi terus le aku drive ke Rusila....


Ramai manusia solat Jumaat kat sini...Gambo-gambo ni aku snap kat area masjid ni.....
Khatib Jumaat ialah Dr Mahfuz (pesuruhjaya PAS Johor)....
Tak nampak lak muka dia....
Semangat beb khutbah dia....
Lepas solat Jumaat terus solat Hajat utk Palestine....
Lebih kurang jam 3 aku pun gerak ker area Losong...

Ronda-ronda "pos panas"...
x sempat snap gambo....
polis merata-rata...
Terus aku ke Masjid Kristal....

Ada ler interview beberapa pelawat yg berada di Masjid Kristal..
Ramai bertanggapan susah untuk BN menang semula kawasan Parlimen ni...
Dengan calon itu amat sukar BN mengatasi PAS...
Rata-rata beranggapan PAS akan menang dengan selesa....
Di pusat BN pun tidak ramai yang bertugas....
ada satu rumah utk UMNO Sarawak kot...
perghhh jauh dari orang...
dekat dgn Kelab Golf Kuala Ibai...
dah la rumah seketul je kat situ....
apa yg petugas kat situ buat x pasti lak...

Apa pun para penyokong PR ...
berharap agar PAS menang di Kuala Terengganu....
Bagaimana dengan anda semua?


Lepas Asar baru balik ke Tanah Merah....

Saturday, January 10, 2009

CF oh CF

Berapa banyak kompeni CF yg wujud di Malaysia?
Berapa banyak antara mereka yg menjalankan tanggungjawab.....
Agaknya dah tiba musim tembelang kompeni CF tumbang 1 per satu......
Berapa banyak lompeni CF yg mampu bertahan.....
Betul ke CF ni dpt kontrak utk eksport....
atau......
hanya menghantar ke kilang yg sediada.....
atau.....
hanya menjual benih serai......

So apa nasib peserta-peserta CF skrg?
Siapa yg nak membantu mereka?
Siapa nak kongsi kerugian?

Bukan semua kompeni CF yg berperangai begitu...
Namun yg merosakkan imej CF ialah 2-3 kompeni CF jugak.....

Ada ker kompeni CF yg berani buat CF penternakan ayam...
Benih dan baja dibekalkan dahulu.....
Peserta tidak perlu mengeluarkan duit...
Untuk membeli benih...
Membeli baja.....
Lagi bagus racun pun dibekalkan....
Peserta hanya menanggung kos penyediaan tapak tanaman...

Siapa yg nak tanggung kos semua ni?
Kompeni CF ler....
Apabila hasil dituai...
Kompeni CF potong ler bayaran semua kos berkenaan...
Peserta dpt bayaran bersih yg telah ditolak kos penanaman.....

Apa yg berlaku sekarang...
Peserta menanggung hampir semua kos.....
Kos benih....
Kos membersihkan ladang...
Kos baja....
Kos racun...
Kos buruh....
Kos transport.....
Dan lain-lain kos....
Kompeni hanya keluarkan duit utk membeli semula hasil....
Fikirkanlah......


Bagi penanam serai yg tiada kaitan dgn CF mungkin ada masalah utk jual hasil....
tapi skrg byk jugak kompeni yg mencari serai peha ayam.....
Rundinglah....
Bincanglah....
Dapatkan harga tawaran terbaik....
Lebih baik terjual dan untung sedikit.....
daripada kita menunggu untuk kaut untung banyak......
Akhirnya tidak terjual hasil serai......