google

Google

Sunday, January 18, 2009

SERAI PEHA AYAM FASA 2

Lama tul x update pasal serai.....
macam-macam cerita dengar...kebanyakannya masalah CF....ada jugak masalah pasaran serai....
Dengan masalah CF saya lagi.....takde telefon pun bertanya khabar....
Tapi sebenarnya ada hikmah disebaliknya.....
Sepatutnya serai Fasa 1 dituai awal Januari.....
Setelah tiada respons dari RB maka kena gerak sendiri ler jawabnya....
Rupa-rupanya ada hikmah disebalik berlaku semua ni....
Saya dapat ler kenalan baru....
Pembeli serai yg betul-betul serius utk membeli....
Dan dapat cerita sebenar apa yang berlaku.....
Berkebetulan pulak kawan dapat menghubungi kilang di Kuala Selangor.....

Serai fasa 2 pun lama tak jenguk....
Sempat la satu hari tu pergi ke kebun...
Fuhhh.....punyalah subur rumput naik....
Racun bulan 11 hari tu...tapi rumput naik dengan cepatnya....
Ikut kata pemilik kebun jiran tu...
hujan lebat pada bulan 12...
ada yg berterusan sehingga 12 hari....
so mungkin penyumbang kesuburan rumput tu agaknya....
gambo yg atas ni x lama lagi cukup ler 6 bulan....
nak kena cantas daun serai...
rumput pun nak kena potong ni.....

yg atas ni antara rumpun yg menarik ler....
pertengahan bulan 2 ni boleh ler tuai...
Alhamdulillah pembeli dah ada....

Yg atas ni fasa 3....
rumput pun dah naik tinggi....
kena potong rumput ni.....



yg atas ni x pasti ler serai jenis apa....
besar semacam jer....
ada kawan balik dari johor bagi benih serai ni....
ingat nak tanam ler sikit2....

ada sesiapa yg tahu serai jenis apa ni?
nak try tanam banyak jugak ni....
ada pasaran ker serai jenis ni??
sesapa tahu tu tolong maklumkan yer....

No comments: